loading

Louis Vuitton x Yayoi Kusama: do we actually need so many dots in this world?

12.01.2023

Text: Marina Alvitr


Louis Vuitton x Yayoi Kusama: do we actually need so many dots in this world?

Not so long ago, we wrote about collaborations between artists and fashion brands, using Takashi Murakami as an example. Seen in the art world as Andy Warhol’s concept at its best, his “Artist x Corporation” strategy is understandable and justified.

Just like a company wants to put its logo everywhere, Takashi Murakami would like to spread his characters to all kinds of objects. And here’s another high-profile collaboration between art and fashion: Yayoi Kusama and Louis Vuitton have released a collection of 450 pieces (!!!). They even have a robotic replica of the artist painting dots in a New York store window. Is this what art actually needs? Or does fashion need that? Or maybe it’s the 93-year-old artist herself who needs it?

Only one out of about 20 articles, that appeared in the top fashion, art, and life magazines, has asked: is this collaboration really in the zeitgeist? Though, I must say this question is posed in a very neat way. Do we still need such mass and hodgepodge collaborations? As it was a decade ago, with the same LV x Kusama. So contrary to popular opinion, I would like to express my doubts about the art world moving in the right direction. If anything, I do love fashion and support collaborations. It’s nothing personal.

The first thing that is infinitely gratifying is the designation of Yayoi Kusama as an avant-garde artist. Yes, of course, she was an avant-garde artist in the 1960s when she first moved from Japan to New York and created experimental performances along with other artists. She impressed everyone with her scandalous “Narcissus Garden” installation at the Venice Biennale: Kusama sold the shiny mirror spheres to viewers for $2 each. Clearly, the sale was purely symbolic, and the process itself was more akin to what is now called “interactive art”. But back then, that seemed to be rather an extraordinary and revolutionary idea even for the Biennial’s curators. They asked her to stop. Today, just like Louis Vuitton in fashion, Kusama is a powerful brand in the art world. She is no longer avant-garde but a kind of classic. Their mutual collaboration is pretty logical but has nothing to do with experimental, …

Interesting?
Reading the full article is available for registered Artocratia users. Login to the platform and get unlimited access to interesting materials about art.

Gloomy Glow
Gloomy Glow
25 days ago
Если самим надстраивать глубину, основываясь на том, что художница изначально закладывала в кружочки, то выходит довольна криповая атмосфера поданной радости с проступающим глубинным слоем навязчивых состояний и страха. Для меня это очень отражает наш мир сейчас. Проступающий сквозь все экзистенциальный ужас последних лет 😅
Согласна, если знать предысторию кружков и желание размножить страх, а потом перевести это в понимание того, что сейчас для этого нужен только робот, даже не сама художница, то получается крипово. У робота же нет страха, а он продолжает механические воспроизводить точки. Мне не нравится, что это не обозначено в целом в коллаборации совсем
Alina
25 days ago
Марина, огромное вам спасибо. Я думала, только мне показалось, почему так много про отпттмизм, хотя точки это о страхе Точки, про безумия, а нам выдают за радость…
Ага, есть в этом что-то странное…
Marina Pittman
18 days ago
Для одних эта коллаборация так и останется задорным "платьицем в горошек", а для других - экзистенциональным диссонансом.. Поистине, знание порождает печаль 😉
Нет, печали нет. Скорее анализ происходящего :)
Daria Fedotova
Daria Fedotova
15 days ago
Благодарю за статью, Марина! Смотреть на проект было интересно, особенно там, где вырастают надувные цветы. Но от всех фото и видео вместе оставался осадок, что это не все, есть еще что-то и оно не радужное. А когда натолкнулась на начало статьи, не обдумывая перешла в Артократию✨🫰🏻
Спасибо! Очень интересные наблюдения! И рада видеть у нас! 🤗
Marina Astakhova
Marina Astakhova
13 days ago
Очень бурно обсуждается эта новая коллаборация сейчас! Все согласны, что фэшн-гигант перегнул палку и эксплуатирует не только точки, но и имидж самой художницы, причем в невероятном масштабе. А ей в 93 года и в совершенно нестабильном ментальном состоянии, вероятно, уже все равно!
Share the news
eye
Attention
Apparently your internet connection is unstable, wait a little longer until the site loads